Statenzaal (Wim Hollemans)

Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur

De directe invloed van de leden komt tot uiting in de samenstelling van een zo representatief mogelijk bestuur. Als er veel vacatures zijn (zoals aan het begin van een nieuwe raadsperiode) worden deze officieel opengesteld en kunnen bestuurders hun belangstelling kenbaar maken, gevolgd door een voordracht en kunnen tegenkandidaten worden gesteld. Dit conform de systematiek die ook de VNG hanteert. Bij een incidentele (tussentijdse) vacature wordt doorgaans vanuit het bestuur gezocht naar een opvolger met ongeveer vergelijkbare hoedanigheid (regio, politieke achtergrond, etcetera). Nieuwe bestuursleden hebben een toegevoegde waarde ten opzichte van de al zittende bestuursleden.

De vereniging kent een bestuur en een ledenvergadering. Het bestuur bestaat uit 14 leden, die uit hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester aanwijzen. De bestuursleden worden benoemd voor een periode van vier jaren. Vanuit het VNG bestuur wordt de vereniging bijgestaan door de Brabantse vertegenwoordiger(s).

Dagelijks Bestuur

Marieke Moorman, voorzitter